Tips Badan Sihat - Atasi bahaya darah tinggi- levitrax.blogspot.com

Tips Badan Sihat - Atasi bahaya darah tinggi- levitrax.blogspot.com - Hallo sahabat levitrax.blogspot.com, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Tips Badan Sihat - Atasi bahaya darah tinggi- levitrax.blogspot.com , kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Tips, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Tips Badan Sihat - Atasi bahaya darah tinggi- levitrax.blogspot.com
link : Tips Badan Sihat - Atasi bahaya darah tinggi- levitrax.blogspot.com

Baca juga


Tips Badan Sihat - Atasi bahaya darah tinggi- levitrax.blogspot.com

Tambah kapsyen
Pesakit sebenarnya boleh mengawal darah tinggi dengan mengubah cara hidup dengan senaman dan makanan yang betul setiap hari. Terdapat kajian yang dijalankan Institut Kebangsaan Kesihatan, Amerika Syarikat pada 1997 yang menunjukkan pengawalan darah tinggi boleh dilakukan dengan mengawal pemakanan.

Kajian ini dipanggil Pendekatan Pemakanan untuk Mengawal Darah Tinggi atau DASH yang bermaksud ‘Dietary Approach to Stop Hypertension’.

Dengan kaedah DASH ini pengambilan makanan yang rendah lemak, terutama lemak tepu (dari sumber haiwan) dan berkolesterol tinggi di samping itu makan makanan yang tinggi dengan buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan hasil tenusu (dairy) rendah lemak.

Hasil kajian ini mendapati tekanan darah dapat diturunkan dengan baik seakan-akan makan ubat darah tinggi. Ia akan mula dilihat selepas dua minggu mengamalkan pemakanan dengan cara ini dan kesannya sehingga lapan minggu tanpa mengira jantina, kaum atau tekanan darah asal.

Pemakanan dengan kaedah DASH ini memberikan serat yang tinggi, zat, kalsium, magnesium dan potasium yang terbukti dengan kajian lain membantu menurunkan tekanan darah. Ia juga rendah dengan lemak tepu dan lemak ‘trans’. Kaedah DASH ialah dengan makan lapan ke 10 hidangan buah-buahan seperti epal, oren, pear yang digabungkan dengan makan sayuran-sayuran seperti seleri, kubis bunga, brokoli, kacang buncis, salad, asparagus dan kubis.

Minum susu rendah lemak dua hingga tiga gelas sehari atau produk tenusu. Mengurangkan gula dalam makanan dan minuman. Elakkan makanan segera yang lain seperti roti putih, mi segera, jajan, kerepek dan sebagainya.

Makan makanan berserat tinggi seperti roti gandum penuh, oat, beras perang dan lain-lain sehingga tujuh ke lapan hidangan sehari.

Makan daging dikurangkan sehingga dua hidangan sehari dan utamakan sumber makanan protein putih seperti ayam (tanpa kulit) atau ikan, udang, sotong selain makan kekacang, kuaci atau biji-bijian empat ke lima hidangan seminggu.



Demikianlah Artikel Tips Badan Sihat - Atasi bahaya darah tinggi- levitrax.blogspot.com

Sekianlah artikel Tips Badan Sihat - Atasi bahaya darah tinggi- levitrax.blogspot.com kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Tips Badan Sihat - Atasi bahaya darah tinggi- levitrax.blogspot.com dengan alamat link http://levitrax.blogspot.com/2015/09/tips-badan-sihat-atasi-bahaya-darah.html

0 Response to " Tips Badan Sihat - Atasi bahaya darah tinggi- levitrax.blogspot.com "

Catat Ulasan